Termotransfery sitodrukowe wady i zalety

termotransfer plastizolowy

Podczas naszej ponad 20 letniej działalności w drukowaniu sitodrukiem opisujemy nasze subiektywne spostrzeżenia odnośnie wad i zalet tej metody druku – czyli sitodruku pośredniego. Jeżeli nie wiesz co to jest druk transferowy, sitodrukowy a jednak tutaj trafiłeś, tzn. coś jest na rzeczy i jesteś zainteresowany takimi nadrukami.

Transfery sitodrukowe

Termotransfery sitodrukowe wykonuje się takimi samymi farbami (najczęściej plastizolowymi) jak druk bezpośredni na na koszulkach czy inny materiałach. Ale drukuje się go na papierze lub folii termotransferowej w odbiciu lustrzanym. Następnie nanosi się klej w proszku termoplastyczny, który przykleja się do mokrej farby plastizolowej. Taki nadruk jest wtedy wstępnie wygrzewany. Otrzymuje się arkusz papieru temotransfeowego z naniesionym jednym kolorem nadruku . W przypadku nadruku jednokolorowego, taki nadruk jest gotowy do użytku. Wtedy taki arkusz należy porozcinać nożyczkami przy małych seriach nakładu ,czy na gilotynie przy wielkoseryjnych nakładach. Uzyskane w ten sposób pojedyncze nadruki, są gotowe do wgrzania w termoprasie np. na czapkach , koszulkach , bluzach, maseczkach, torbach bawełnianych.

Jeżeli nadruk będzie wielokolorowy, opisany powyżej cykl druku powtarza się tyle razy ile jest kolorów w nadruku. A teraz przedstawię wady i zalety.

zalety:

  • nadruk jest elastyczny, nie spiera się, nie kruszy, nie wypłukuje się przy praniu -przy zachowaniu reżimu technologicznego w czasie drukowania i produkcji ( to należy już od producenta nadruków)
  • powierzchnia nadruku jest gładka, elastyczna i satynowa – przy druku bezpośrednio na odzieży potrafi być szorstka i chropowata
  • możliwość przenoszenia w czsie drukowania bardzo drobnych elelmentów
  • wycięty, wydrukowany użytek przy wgrzewaniu w termoprasie można ułożyć w dowolnym położeniu na koszulce , czy bluzie. I w miejscach trudnodostępnych. np. w koszulce polo przy guzikach, na rękawie, na kieszonce, na plecach przy ściągaczu koszulki. Tutaj jest wręcz kosmiczna przewaga na drukiem bezpośrednim.

wady:

  • nadruk jest droższy od druku bezpośredniego . Wymaga dodatkowo papieru, folii termotransferowej i kleju co podraza koszt
  • wydajność nanoszenia druku jest dużo wolniejsza od sitodruku bezpośredniego na materiale
  • w przypadku bardzo cienkich linii, elementów graficznych w nadruku, klej termpolastyczny nie ma się do czego przyczepić na mokrej farbie. W czasie prania te cienkie elementy prawdpopodobnie się spiorą